english
polski
Tuning , fotele sportowe, wycieraczki, kołpaki samochodowe - jacky
Akcesoria samochodowe Akcesoria samochodowe
katalog 2015/2016

Wiadomości

Lampy do jazdy dziennej

Polska jest jednym z państw członkowskich w ramach Unii Europejskiej, w którym istnieje całodobowy obowiązek używania świateł przez kierowców podczas poruszania się pojazdami samochodowymi. Lampy do jazdy dziennej mają moc od kilku do kilkunastu Watów. W Polsce można ich używać zamiast świateł mijania od świtu do zmierzchu w sytuacjach, kiedy panuje normalna przejrzystość powietrza. Służą one do poprawienia widoczności drogi, która znajduje się przed kierowcą, ale przede wszystkim do tego, aby był on widoczny dla innych uczestników ruchu. Mają one szczególnie duże znaczenie jesienią i zimą, kiedy wcześniej zapada zmrok i jest pochmurna aura. Często dają one szansę rozpoznania zbliżającego się pojazdu przez dzieci wracające poboczem na przykład ze szkoły. Latem niekiedy zdarza się, że przeszkadzają kierowcom nadjeżdżającym z naprzeciwka, jednak ich używanie jest obowiązkowe.

Muszą być one na tej samej wysokości oraz powinny znajdować się dokładnie symetrycznie względem osi pojazdu. Za to odpowiadają producenci samochodów, jednak powinien tego pilnować każdy kierowca w swoim aucie. W każdym kraju prawnie usankcjonowane są także odległości od ziemi i górnej krawędzi pojazdu. W Polsce lampy do jazdy dziennej powinny spełniać odpowiednio parametry: co najmniej 25 centymetrów od ziemi oraz maksymalnie 1,5 metra do górnej krawędzi. Lampy do jazdy dziennej nie mogą też wystawać poza boczny obrys samochodu. Włączają się one automatycznie, podczas zapalania silnika.

Zazwyczaj różne państwa nakładają obowiązek ich używania, jednak w Grecji zakazano stosowania świateł za dnia. Są też kraje, w których nie przyjęto przepisów prawnych w tym zakresie, co umożliwia dowolność w zależności od widzi mi się kierowcy. Jest tak między innymi w: Wielkiej Brytanii, Holandii, Turcji, na Białorusi oraz na Cyprze. Część państw nakłada na swoich obywateli obowiązek stosowania całodobowego oświetlenia tylko w terenie zabudowanym, na przykład Rosja, Rumunia, Słowenia i Węgry. We Włoszech jest to obligatoryjne wyłącznie na autostradach.

Zobacz również:

HID, DRL, światła do jazdy dziennej, kołpaki samochodowe

 


powrót do listy