english
polski
Tuning , fotele sportowe, wycieraczki, kołpaki samochodowe - jacky
Akcesoria samochodowe Akcesoria samochodowe
katalog 2015/2016

Wiadomości

Kiedy opona jest zużyta? Przeczytaj, w jakich okolicznościach czeka cię wymiana ogumienia na nowe

Oponę uznaje się za zużytą, kiedy jej użytkownik osiągnął poziom TWI 1,6 mm lub jej uszkodzenia wewnętrzne oraz zewnętrzne uniemożliwiają prowadzenie samochodu w bezpiecznych warunkach, a w tym m.in.:

• opona jest zdeformowana (np. w wyniku niewłaściwego przechowywania opony poza sezonem) lub widoczne są pierwsze elementy tzw. odrutowania,

• bieżnik lub jego fragmenty uległy częściowemu odklejeniu od podstawy opony,

• dostrzegalne są wyraźne wybrzuszenia,

• opona ma nierównomiernie zużyty bieżnik (wywołane na ogół problemami ze stanem zawieszenia lub zbieżnością kół).

Jakie opony nadają się do reklamacji?

Chociaż w większości wypadków, problemem niewłaściwego zużycia opony jest sam jego użytkownik, to zdarza się, że producenci oddają do sprzedaży także wadliwe serie lub pojedyncze egzemplarze. Kierowca, który stwierdził niestandardowe uszkodzenia, a przy tym dbał o właściwe obciążenie auta, pilnował ciśnienia w oponach i we właściwy sposób przechowywał ogumienie poza sezonem, powinien zwrócić się do sklepu oponiarskiego w jakim nabył komplet. Popularną dolegliwością tańszych opon jest fakt, że z czasem – po okresie ok. 1-2 lat, na jej bocznych wzmocnieniach pojawiają się charakterystyczne wybrzuszenia.

Czy z uszkodzoną oponą można poruszać się po drogach?

Opony, które nie są sprawne, powinny jak najszybciej zostać wykluczone z eksploatacji. Wynika to nie tylko z regulacji prawnych, ale i samych kwestii bezpieczeństwa użytkownika oraz wszystkich pozostałych członków ruchu drogowego. Nieregularne zużycie opony lub zbyt płytki bieżnik w zasadniczy sposób zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia tzw. aquaplaningu, czyli problemów z opanowaniem auta podczas poruszania się po mokrej nawierzchni.


powrót do listy