english
polski
Tuning , fotele sportowe, wycieraczki, kołpaki samochodowe - jacky
Akcesoria samochodowe Akcesoria samochodowe
katalog 2015/2016

Wiadomości

Amortyzatory

Amortyzatory

W samochodach, motocyklach i rowerach amortyzator pełni ważną funkcję- zmniejsza kołysanie resorowanego nadwozia, oraz zapobiega oderwaniu koła od podłoża na wybojach. Amortyzator kontroluje pracę sprężyn tłumiąc drgania o różnorodnej częstotliwości, amplitudzie oraz przyspieszeniu. Dzięki sprawnemu tłumieniu wbicia i wybicia amortyzatora- ciężar masy resorowanej auta jest rozkładany jednakowo na wszystkie koła, pomimo warunków ich pracy, aby osiągnąć jak najlepszą przyczepność kół do podłoża przy zachowaniu odpowiedniego komfortu jazdy. Jeżeli amortyzator jest bardziej miękki, czyli montowany fabrycznie, o niskich siłach tłumienia wbicia i wybicia, tym o wiele więcej energii pobiera i drgania są mniej przenoszone z masy nieresorowanej na resorowaną. Amortyzator miękki zapewnia wysoki komfort jazdy, ale też zwiększa kołysanie podczas pokonywania nierównej trasy. Amortyzator twardszy (sportowy), sztywny przyjmuje niewielką ilość energii, która jest związana z pracą siły odśrodkowej. Po zewnętrznej stronie zakrętu, auto lekko opada, natomiast po wewnętrznej stronie podnosi się ku górze. Wynikiem czego jest, malejąca przyczepność kół po wewnętrznej stronie i siła odśrodkowa jest duża i wyrzuca samochód na zewnątrz zakrętu. Jeżeli chodzi o samochody rajdowe to mają one zawieszenie dosyć twarde (sportowe). W samochodach rajdowych stabilność na zakrętach uzyskuje się, dzięki obniżeniu środka ciężkości. Zawieszenie jest twarde ponieważ nie może pobierać energii z silnika na pracę na amortyzatorach. Przy amortyzatorze miękkim duża część pobieranej energii z silnika, wykorzystywana jest na tzw. kołysanie auta, czyli pracują tu amortyzatory, co w rezultacie zmniejsza energię przeznaczoną na rozpędzenie auta na jezdni. Przy twardym zawieszeniu, koła samochodu mogą być bardziej podatne na poślizg przy pokonywaniu zakrętu, przy nierównej nawierzchni. Zaś miękkie zawieszenie, mniej „podskakuje”, lepiej amortyzuje i dobrze się trzyma nierównej nawierzchni. Jeśli chodzi o


powrót do listy